Latvijā tika veikta aptauja, kurā tika noskaidrots, vai auto īpašnieks zina, kas autoservisā, pēc motoreļļas nomaiņas, tiek darīts ar šo nomainīto motoreļļu. Kā izrādās, aptaujas dati liecina, ka 71% auto īpašnieku nav ne jausmas, kas tiek darīts ar šīm mototoreļļām un smēreļļām. Tomēr vienlaikus, vairāk nekā pusei auto īpašnieku rūp, lai pēc auto remontdarbiem, radušies atkritumi tiktu rūpīgi, atbilstoši vides prasībām, apsaimniekoti.
Motoreļļa un smēreļļas tiek pieskaitīti pie bīstamajiem atkritumiem, kas var radīt būtisku dabas piesārņojumu, ja tiek nepareizi apsaimniekoti. Lūk, precizējums, cik bīstamas ir šīs eļļas, respektīvi, viens litrs smēreļļas spēj piesārņot teju miljonu litru saldūdens.
Kaut arī Latvijā auto remonts arvien mazāk tiek uzticēts zinošiem auto servisa speciālistiem, uzticoties pašu spēkiem vai kādu tuvinieku zināšanām. Lasiet rakstu ”Strauji sarūk šoferu skaits, kas veic auto apkopes pie specialistiem”. Tomēr tie, kas nepieciešamā remonta gadījumā, vēršas pie autoservisa speciālistiem, kā uzsvaru, izvēloties autoservisu, liek uz pozitīvu iepriekšējo pieredzi, labu servisa reputāciju, ērtu atrašanās vietu un, protams, profesionāliem servisa darbiniekiem. Kaut arī aptaujas laikā, auto īpašnieki pauda rūpes par atkritumu pareizu apsaimniekošanu, tikai 1% izvērtēja autoservisa draudzīgumu videi.
Latvijā ik gadu tirgū nonāk ap 15 000 tonnu dažādu smēreļļu. No šī apjoma aptuveni 7000 tonnu tiek pārstrādātas. Tomēr pārējās 8000 tonnas nonāk nekontrolētos virzienos. Pēc pieejamās informācijas sludinājumu dēļos, atstrādātās eļļas tiek tirgotas kā kurināmais. Jāpiemin, ka izmantojot neatbilstošas apkures sistēmas, lai sadedzinātu smēreļļas, gaisā nonāk vidēji 2,58 kilogrami CO2 izmešu.
Dotajā brīdī par videi draudzīgu apsaimniekošanas veidu smēreļļu gadījumā, atbildība tiek gulstīta uz ražotāju un tirgotāju pleciem. Tomēr, lai uzlabotu situāciju šo bīstamo vielu pareizā apsaimniekošanā, tiek izteikts piemērot lielāku un konkrētu atbildību autoservisiem uz smēreļļu atkritumu un citu kaitīgu vielu apsaimniekošanu. Respektīvi, autoservisiem plānots noteikt konkrētu nododamo smēreļļu apjomu, vismaz 50% no apjoma, kas tiek iepirkts apkopēm, turklāt tas jānorāda dokumentāli ar specializētu savakšanas apliecinājumu vai gramatvedības dokumentiem.
Aptaujā piedalījās 1008 privāto automašīnu īpašnieku vecumā no 18 līdz 74 gadiem.
Vai Tu zini, kur nonāk Tava auto vecā motoreļļa?
Rakstu veidoja www.autocapital.lv, lietotu un mazlietotu auto tirgotājs Rīgā.