Vai esiet dzirdējuši par alkoblokiem? Izrādas, Lietuvā pārmaiņus auto konfiscēšanai, kā to piekopj Latvijā, izmanto radošākus veidus. Lietuvieši pārmāca dzērājšoferus, uzstādot automašīnās alkoblokus. Šādas sistēmas autovadītājiem ir jaiegādājas vai jānomā pašiem, alkobloks ir speciāla sistēma, kas neļauj iedarbināt automašīnu, ja šoferis ir kaut nedaudz iedzēris.
Šīs sistēma darbojas līdzīgi kā alkotesteris, iepūšot tājā, tikai šeit šis testeris ir savienots ar auto “melno kasti”, kas atrodas zem motora pārsega un šī sistēma neļauj iedarbināt motoru, kamēr vadītājs nav iepūtis alkoblokā. Šī “melnā kaste” ne tikai nelaiž vadītāju braukt dzērumā, bet arī ieraksta visu informāciju par to, cik reizes tika iepūsts, kā arī to, cik no tām dzērājšoferis atkal bijis lietojis alkoholu. Lietuvā jau ir pirmo pārkāpēji, kas sodīti par braukšanu alkohola reibumā un dodoties ikdienas gaitās, vienmēr ir jāizmanto alkobloks.
Lietuvā likumi ir bargāki nekā pie mums Latvijā, piemēram, administratīvā atbildība paredzēta no 0,4 promilēm, Latvijā no 0,5. Jonam tiesības atņēma uz gadu. Kāds lietuvietis palicis bez tiesībām uz gadu, esot pieķertam ar 0,45 promilēm, bet ta kā iegādājies alkobloku, tiesības atguvis divreiz ātrāk. Lietuvietim ir pienākums šo alkoblokeru izmantot vēl gadu. Noteikti kādam nāk prātā, ka var aizvietot ar alkobloku aprīkoto auto ar citu un tikt sveikā no šādas testēšanas. Bet patiesībā, tiem, kuriem ir šāds sods, vadītāja apliecībā tiek ierakstīts kods 69, kas nozīmē, ka pārkāpējs drīkst vadīt tikai tādu auto, kas ir aprīkots ar alkoblokeru. Saskaņā ar Lietuvas likumiem, alkobloks var līdzēt tikai tiem, kas ir pieķerti vieglā vai vidējā reibumā līdz pusotrai promilei. Par šādu pārkāpumu ir paredzēts naudas sods no 800 līdz 1100 eiro un tiesību atņemšana uz laiku no 12 līdz 18 mēnešiem. Dotajā brīdī šāds kods 69 ir ierakstīts 4500 autovadītājiem, kuri satiksmē drīkst piedalīties tikai ar tādu auto, kas aprīkots ar alkoblokeri.
Šāds sods gan Lietuvai, gan daudziem šķiet pozitīvs un turklāt, pat muļķīgā pārkāpuma gadījumā, ir iespēja laboties, turklāt saglabājot auto. Daudziem automašīna ir nepieciešamība – darbs, skolas, dārziņi, tik daudz kas ir atkarīgs, ja ir auto, un to pazaudējot, tas ir milzu kritiens visai pārkāpēja ģimenei.
Lietuvā lielākā daļa paši labprātīgi izvēlas izmantot alkoblokeri, lai atgūtu tiesības. Šī sistēma nav lēta, tā izmaksā 1300 eiro. Lielākā daļa šo sistēmu nomā, šķiroties no aptuveni 80 eiro mēnesī. Esot daļa pārkāpēju, kas pēc soda so sistēmu savā auto atstāj, disciplīnai.
Raksts tapis sadarbībā ar www.autocapital.lv