2023.gadā pasaulē joprojām valda nenoteiktība. Vērtēt, kāda būs situācija 2023.gadā dažādās nozarēs, tostarp, lietotu auto tirgū, joprojām ir sarežģīti. Auto piegādes ķēdes joprojām nedarbojas kā agrāk, degvielas cenas joprojām ir salīdzinoši augstas, visu paspilgtina arī energoresursu izmaksas. Tas viss liek nopietni pārplānot izdevumus, kas var liegt lielākus pirkumus. Vieni no tādiem ir lietota auto iegāde. Bet vai tas nozīmē, ka 2023.gadā lietotus auto pirks mazāk?
Sākotnēji šķiet, ka pasaulē valdošā situācija un dārdzība ar kādu saskaramies šodien, varētu nopietni ietekmēt auto iegādi. Kas nebūt nav melots, gan jaunu, gan lietotu auto piegādes ķēdes ir apgrūtinātas, 2022.gadā bija milzīgs jaunu auto deficīts. 2023.gadā pie cenām un grūtībām, šķiet, ka auto iegāde ir neiespējamā misija, tomēr bilde nav tik drūma, kā sākotnēji šķiet. Patiesībā pieprasījums pēc lietotiem auto joprojām ir diezgan liels.
Arī agrāk, citos krīzes laikos, cilvēki iepirkās. Patiesībā pēdējo divu gadu laikā cilvēku uzvedība ir krietni mainījusies. To ietekmējis gan covid-19, gan karš Ukrainā. Pandēmijas dēļ daudzi izvēlējās iegādāties savu automašīnu, lai nelietotu sabiedrisko transportu. Savukārt vēl daļa sabiedrības bija spiesta arī veikt darbu attālināti, kas dažiem lika pārdomāt dzīvesvietas maiņu. Tie, kas pārcēlās no pilsētas uz piepilsētu vai dziļākiem laukiem, personīgais transports bija nepieciešamība.
Arī karš Ukrainā daudziem licis apdomāt sava auto iegādi. Kad Ukrainā sākās karš, ukraiņi, lai varētu pamest valsti vai pārvietoties, iegādājās savu transportu. Vairāk kā 100 000 automašīnu tika nopirkti īsā laika periodā. Lietoti un mazlietoti auto tika vesti no Baltijas, Polijas, kas bija viens no iemesliem, kādēļ veidojās auto deficīts.
Lasi rakstu ”Vai kara dēļ ir audzis pieprasījums pēc lietotiem auto?”
Arī pandēmijas beigas bija lēciens aktīvākai auto izmantošanai. Cilvēki bija noilgojušies pēc kvalitatīvas atpūtas, tādēļ ceļojumi ar auto kļuva populārāki. Kaut arī 2022.gadā degvielas cenas pieauga pat par 60%, un loģiski būtu domāt, ka transports tiktu izmantots mazāk. Patiesībā degviela tika pildīta tikpat daudz kā iepriekšējos gados. Kā viens no iemesliem ir ikdienā mērojamo kilometru skaits, gan jaunu iegādāto auto skaita palielināšanās. 2023.gadā nekas neliecina, ka degvielas cenas varētu kāpt, jo ir izveidoti jauni piegādes ceļi.
Arī drošības apsvērumu dēļ, daļa sabiedrības ir iegādājušies sev jaunu auto, un pat pasākuši turēt pilnu auto bāku, neparedzētiem gadījumiem. Vēl kāds iemesls, kādēļ tieši lietotu un mazlietotu auto noiets pieauga, nevis saruka, bija jaunu automašīnu deficīts. Pieprasījums pēc jaunām automašīnām bija salīdzinoši liels, bet piegādes laiks nopietni kavējās, arī ražošanas izmaksas bija kāpušas. Daudzas rūpnīcas, gan sankciju dēļ, gan karadarbības ietvaros, bija spiestas apturēt savu darbību. Trūka pat būtiski elementi auto ražošanā. Tas viss ietekmēja jaunu auto noietu, savukārt mazlietoti un lietoti auto iemantoja zināmu popularitāti.
Ņemot vērā, ka auto nozarē šis viss ir svaigi piedzīvots, auto ražotāji nespēs tik ātri atkopties no grūtībām, kas piedzīvotas. Tādēļ 2023.gadā lietoti un mazlietoti auto joprojām var iet savu uzvaras gājienu.
”Vai tiešām par 30EUR/mēnesī var tikt pie sava auto?”
Arī pasaulē pieprasījums pēc lietotiem un mazlietotiem auto ir audzis. Par teju 10% ir kāpis pieprasījums pēc lietotiem automobiļiem. Bet īpaši pieprasīti ir kļuvuši auto, kas ir ne vecāki par 5 gadiem. Joprojām kā svarīgi nosacījumi mazlietotu auto iegādē – ir auto aprīkojums, augstu vērtētas tiek jaunākās tehnoloģijas. Pasaulē šajā kategorijā iekļaujas arī elektroauto. Tomēr Latvijā elekroauto šobrīd vēl nav tik pieprasīti, jo tos var atļauties vien neliels iedzīvotāju skaits.
Gan pasaulē, gan arī Latvijā atzinīgi novērtēta tiek auto iegāde internetā. Šādu pakalpojumu izmanto arvien vairāk cilvēku visā pasaulē. Tas bija īpaši noderīgs auto iegādes veids covid-19 izplatības laikā, bet turpina būt pieprasīts vēl tagad. Tas palīdz gan ieekonomēt finanses, gan plānot laiku. Arī Autocapital.lv ir pieejams šāds pakalpojums, iepazīties ar auto klāstu online, noskaidrot par auto attālināti, kā arī pieteikt testa braucienu. Tā vietā, lai dotos uz tirdzniecības vietu – par auto, aprīkojumu, izmaksām var uzzināt attālināti, braucot apskatīt auto jau ar nolūku iegādāties lietoto vai mazlietoto automašīnu.
Tomēr par to, kāda būs mazlietotu un lietotu auto pirktspēja 2023.gadā, ir sarežģīti spriest. Kopumā cilvēku pirktspēja krītas, bet vai tas ļoti ietekmēs lietotu un mazlietotu auto tirgu? Iespējams, bet daudz vairāk cilvēki ekonomēs nevis uz auto iegādi un degvielu, jo šīs lietas joprojām ir neatņemamas ikdienas sastāvdaļas. Cilvēkiem ir darbs, skolas, un transports spēlē visai noteicošu lomu cilvēku dzīvēs. Drīzāk auto īpašnieki varētu ieekonomēt uz auto apkopēm, apdrošināšanas polisēm, servisiem, pretrūsas apstrādēm, pat riepu/ ziemas riepu komplektiem, iegādājoties daudz lētākas. Protams, tas, kas skar drošību, uz to nevajadzētu ekonomēt, tomēr situācija ir arī šāda.
Lasi arī ”Vai var saņemt auto līzingu bez oficiāliem ienākumiem?”
Autocapital.lv ir pieprasīts auto tirgotājs Rīgā un visā Latvijā, kas piedāvā auto līzinga un kredīta iespējas arī ar sabojātu kredītvēsturi, bez oficiāliem ienākumiem un ārzemēs strādājošajiem. Auto līzings līdz pat 15’000EUR ar zemiem ikmēneša % maksājumiem. Plašs mazlietoto un lietoto auto klāsts (vairāk kā 100+ auto), pārbaudīti auto no Vācijas un Eiropas.