Esat pamanījuši, kas vasaras laikā notiek uz Latvijas ceļiem, sevišķi pilsētās? Šurpu – turpu ‘skraida’ jaunie šoferi, kas tā vien gaida nolikt eksāmenus un saņemt autovadītāja apliecību. Pirmais auto – tas noteikti ir viens no saviļņošākajiem brīžiem dzīvē. Tomēr, lai ekstāze kopš apliecības saņemšanas brīža augtu apmēros, iegādājoties pirmo auto, ir jāprot redzēt ‘red flags’ (jeb sarkanos signālus), protot pieņemt pareizos lēmumus, iegādājoties auto.
Iegādājoties pirmo auto, daudzu izvēļu rezultāts ir budžets, tātad tas noteiks – iegādats tiks lietots auto, mazlietots auto vai jauns auto. Protams, daudzu jauno šoferu sapnis nav jauns auto, viņu sapnis ir auto. Tomēr jauns auto prasa lielu naudu, bet lietota auto iegāde prasa lielākas zināšanas, asāku redzi un orientēšanos auto tehniskajā pusē. Jā, lietots vai mazlietots auto būs izvēle 85% jauno šoferu, vairāku apsvērumu dēļ, kas nav tikai budžets, bet arī, tā pati pieredze. Neaizmirsīsim, ka jaunais šoferis ir maz pieredzējis un prātīgākais lēmums pirmā auto iegādē būs praktisks automobilis, apgūstot iemaņas. Loģiski pēctam pietuvinoties sapņa automobilim.
Nemelosim, ka jauns šoferis nereti ir bailīgs, nedalīsim puišos un meitenēs, jo tā būtu nepārbaudīta informācija un diskriminējoša situācija, tomēr, lai jaunais šoferis neapdraudētu sevi un pārējos ceļu satiksmes dalībniekus, automašīnai kā likums ir jābūt drošai, ar ejošām, pārbaudītām, mainītām bremzēm, eļļām, zobsiksnām, riepām utt. Jau svarīgāk pašam šoferiem, lai lietotais vai mazlietotais auto būtu praktisks, ekonomisks, apzinoties jauniešu ienākumus, kas var krasi mainīties. Šķietami nesvarīgs, tomēr ļoti svarīgs jaunajiem šoferiem ir lietotā auto izmērs – ar lielu automašīnu būs krietni vairāk kreņķu, parkošanās ir daudzu jauno šoferu NE -‘jājamzirdziņš’, kur visbiežāk tiek gūtas pirmās buktes un skrāpējumi, kas vēl vairāk izvēļu priekšgalā izstumj lietotu auto iegādi, kas pretēji jaunam automobilim, neizsauks tādas sirdssāpes. Mazam automobilim ir vēl dažas priekšrocības paralēli parkošanās ērtumam – mazāk patērē degvielu, lētāki remonti, lētākas riepu maiņas, mazāki nodokļi.
Mazāks auto, mazāk ”gadžetu”, nē, tas nenozīmē, ka maziem spēkratiem nav aprīkojumu, drīzāk jaunam šoferiem nav vajadzības pēc radio kontroles uz stūres, nereti jaunam šoferim traucēklis ir pat ieslēgts radio, kas traucē koncentrēties. Tātad galvenais, lai lietotais auto ir uzticams, drošs, LAI BRAUC, labāku, stilīgāku, košāku auto var nopirkt vienmēr. Vispirms šoferim ir jāiemācas iekļauties satiksmē un kļūt pārliecinātam auto vadītājam.
Kā ”neiegrābties” pērkot pirmo auto? Visdrošākais veids ir izvairīties no apšaubāmiem cilvēkiem un iestādēm, tā teikt, mest līkumu, jo tālāku, jo lielāku. Daudzi savus lietotos, mazlietotos auto uz pārdošanu sapucē, bet patiesībā zem tā slēpjas ”grausts”. Ieteikums var būt, galvenokārt, viens – iegādājieties savu pirmo auto tikai drošos, uzticamos tirdzniecības plačos, iestādēs, pie uzticamiem pārdevējiem. Loģiski, teiciens ”7 reizes nomērīt, nekā vienreiz griezt” darbojas arī šajos gadījumos, arī pie uzticamiem pārdevējiem lietotais auto OBLIGĀTI jābārbauda, jāveic testa brauciens, jāizpēta katrs lukturis, spoguli, slieksnis, auto šķirba un puteklis, turklāt arī pārbaudot auto CSDD, pārbaudot auto vēsturi, odometra rādījumu patiesumu, īpašnieku skaitu.
Acis ir jātur vaļā un jāapklusina emocijas, un nepacietību pēc jebkāda auto iegādes, ka tik auto. Labs nāk ar gaidīšanu, pie pirmās auto iegādes sevišķi ir jāapbruņojas ar pacietību, labāks auto var maksāt dārgāk, kam nepietiek līdzekļu, lētāks atkal neatbilst ekspektācijām vai vienkārši ir neuzticams. Ar ierobežotu budžetu atrast labu un lietotu auto var būt sarežģītāk, tomēr, jebkurai situācijai vienmēr ir izeja, galvenais ir ticēt, meklēt, gaidīt vai piekrāt.
Kāds ieteikums – auto ar priekšpiedziņu jaunajiem šoferiem būs mazāk bīstams, ar aizmugures piedziņu jau vajadzēs praksi, sevišķi slidenā laikā, bet tas jau cits raksts.
Vēlot drošu pirkumu,